Наші новатори

Вітаємо з успішним проходженням сертифікації - 2023!

Центр професійного розвитку педагогічних працівників Лубенської міської ради вітає вчителів початкових класів Опорного закладу «Засульський ліцей Лубенської міської ради Лубенського району Полтавської області»: Юлію Данілову, Інну Ластовецьку, Ірину Мірошник з повторним успішним проходженням сертифікації.
Перемога! Солодке слово після напруженої роботи. Бажаємо вам невичерпної енергії, творчого пошуку, нових звершень, фахових перемог на освітянській ниві!


Сучасні діти не хочуть сприймати інформацію за старими методами. Юлія Дмитрівна переконана, що завдання кожного вчителя полягає в тому, щоб зацікавити дітей покоління Z до пізнання. А тому її уроки для маленьких здобувачів освіти давно вже стали надихаючими, творчими, дослідницькими і живими. «Люблю живі уроки… Завжди вірю в те, що говорю дітям, переймаюсь кожною дрібницею - і вони це відчувають….», - зазначає вчитель.
За час роботи в освітньому закладі Юлія Дмитрівна зарекомендувала себе творчим, досвідченим педагогом. ЇЇ уроки завжди цікаві, добре продумані, насичені, з вдало підібраною наочністю та різноманітним дидактичним матеріалом. У роботі використовує навчальні програми з інтерактивними вправами, веселими анімованими персонажами, що викликають інтерес до навчання, допомагають засвоїти новий матеріал, закріпити вивчене, розвивають логіку, увагу, уяву, пам’ять. Через систему методичної роботи, самоосвітню діяльність вчителька запроваджує в роботу інноваційні технології, інтерактивні форми організації активної спільної діяльності на заняттях та впроваджує їх елементи в практику роботи, а саме: STEM-освіта, технологія командної дії, навчання через дію, проєктна діяльність.
Учитель формує у молодших школярів соціальні навички, вміння працювати в парах, групах, враховує диференціацію за здібностями та інтересами учнів. Ефективно реалізує міжпредметні зв’язки. На заняттях панує атмосфера довіри, доброзичливого педагогічного спілкування, уважного і тактовного ставлення до учнів з боку вчителя, а учні беруть активну участь в освітньому процесі.
Перевірку навчальних досягнень школярів Юлія Дмитрівна здійснює з урахуванням принципів психологічної комфортності й здоров’язбережувального характеру освітнього процесу.
Юлія Данілова веде блог вчителя початкових класів, має власний канал на YouTube, де можна переглянути відео із життя класу.
Юлія Дмитрівна говорить, що готувати щодня такі творчі завдання – величезна праця. І без постійної самоосвіти і самовдосконалення теж не обійтися. Для цього треба бути сучасним, не боятися викликів і всього нового. «Коли дізналася про сертифікацію вчителів уперше в 2019 році, зрозуміла, що це щось нове, зацікавив сам процес і можливість подивитися на себе очима інших. Пройшла цей шлях вже і вдруге в 2023році. Не легко, стверджує вчителька, та плоди солодкі, адже що може бути прекраснішим за працю, що має результат? Хіба потрібна вчителю інша подяка, ніж бачити натхненні оченята дітей і знати, що цей день прожитий недарма, і ти залишив хоч невеликий, але добрий слід у душі маленької людини», - ділиться думками Юлія Данілова.



Бути вчителем Інна Ластовецька мріяла з дитинства, а тому дуже добре опанувала методику викладання в початкових класах. З урахуванням особистісно-орієнтованого підходу до навчання вчителька надає перевагу гнучкій структурі уроку, забезпечує зв’язок теорії з практикою, враховує індивідуальні можливості учнів. Застосовує нестандартні форми проведення навчальних занять. Інна Вікторівна навчає дітей свідомо розуміти вивчене, застосовувати знання на практиці, формує навички критичного мислення, розвиває творче мислення. Педагог ефективно реалізує міжпредметні зв’язки, будує систему уроків на тематично єдиному матеріалі. Навчальні теми подає доступно, з використанням оновлених ілюстрованих наочних посібників, більшість яких виготовлені власноруч, бо полюбляє малювати, майструвати. Багато уваги приділяє оформленню кабінету і дбає про належний естетичний вигляд класу, змістовне його наповнення.
Під час занять Інна Ластовецька використовує ігри, вправи, творчі завдання, які розвивають наочно-образне мислення, увагу, мовлення учнів. Використання різних видів роботи сприяє зниженню втомлюваності маленьких школярів. Учителька уміло проводить мотивацію навчальної діяльності учнів на всіх етапах уроку, що сприяє пробудженню їх інтересу до вивчення нової теми. Молодших школярів зацікавлюють завдання, які приносять відомі їм герої казок та мультфільмів. Учителька вдало використовує такий прийом, як розгадування загадок, декламування віршиків про те, що буде вивчатись, віршованими рядками пропонує виконати наступний вид роботи. Для створення позитивних емоцій під час занять використовується музичний супровід, для активізації уяви - ілюстрації, картини, пейзажі. Усе це допомагає учням позитивно налаштуватися на роботу.
Інна Вікторівна систематично працює над виробленням в учнів здатності міркувати, самостійно працювати на уроці. Учитель формує у молодших школярів соціальні навички, уміння працювати в парах, групах, враховує диференціацію за здібностями та інтересами учнів.
Інна Ластовецька вдало використовує наочність та технічні засоби навчання, що дозволяє доступно викласти новий матеріал, а учням допомагає глибше проникнути в суть виучуваного. Заняття Інни Вікторівни є сукупністю мультимедійних презентацій, малюнків, світлин, анімацій, відеофрагментів, текстових пояснень, звукового супроводу, тестових запитань тощо, вона систематично проводить дитактичні ігри, спрямовані на розвиток уваги, мислення. Активізує дитячу творчість, прищеплює учням інтерес до вивчення національної культури і традицій українського народу.
У класі панує доброзичливе ставлення до дітей та сприятливий психологічний мікроклімат.
Слова Шалви Амонашвілі: «Даруй себе дітям! Будь терплячим і будь готовим до зустрічі з ними в дитинстві» - стали життєвим та професійним кредо Інни Вікторівни, яка щодня дарує дітям щасливі миті під час занять, подорожей, проведених свят у колі батьків та учнів.




Ірина Григорівна говорить: «Найголовнішим завданням для себе вважаю навчити дітей мислити самостійно і творчо, зробити все, щоб дитячий талант розквітав з перших шкільних років. Щоб учні не тільки засвоювали певну суму знань, а вміли ці знання застосувати практично і проходили школу громадянськості, щоб кращі риси людської душі були притаманні їм протягом усього життя». Тому під час проведення занять учителька використовує ефективні освітні технології, які гарантують реалізацію творчих здібностей, спонукають учнів до відвертих думок, диспутів, розвивають логічне мислення, пізнавальні інтереси школярів та формують ключові компетентності. Доцільно на всіх етапах уроку використовує елементи проблемного навчання. Ефективно реалізує міжпредметні зв’язки, будує систему навчальних занять на тематично єдиному матеріалі. На її уроках панує доброзичлива атмосфера, учні є активними учасниками освітнього процесу.
Для активізації пізнавальної діяльності учнів Ірина Мирошник використовує різні типи уроків: урок–казка, урок-дослідження, урок-диспут, урок-зустріч, урок-подорож, урок-гра. У виборі структури таких уроків орієнтується на зміст матеріалу, на рівень підготовки класу, вікові особливості учнів, бо вважає, шо вчитель повинен бути творцем, розуміти свої обов`язки так, щоб не затримувати природного розвитку дитини, а пробуджувати в ній високі почуття, викликати самостійну думку, ініціативу. Під час підготовки до занять враховує особливості кожної дитини, щоб всі учні були активними учасниками освітнього процесу, виконували посильні для кожного завдання.
Ірина Григорівна вважає, що оволодіти навчальним предметом - означає навчитися розв’язувати не лише передбачені державним освітнім стандартом завдання, а й такі, що потребують певної незалежності мислення, творчих пошуків, оригінальності, винахідливості. Саме для розвитку творчого мислення учнів застосовує різні типи нестандартних завдань, вправи на розвиток уміння висловлювати здогад, припущення, збагачує навчальний матеріал завданнями з логічними навантаженням, використовує цікавинки на уроках (завдання інтелектуального самовдосконалення, головоломки, задачі-жарти, ігрові вправи, тематичні загадки, ребуси, кросворди).
На уроках практикує активні форми роботи (робота в парах, групах, асоціативний кущ, акваріум, незакінчені речення), що сприяє розвитку пошукової спрямованості мислення, передбачає моделювання життєвих ситуацій, спільне вирішення проблеми на основі формування навичок і вмінь, створення атмосфери співробітництва, взаємодії. Не залишає вчитель поза увагою і хвилини відпочинку. Для того щоб зробити їх привабливішими, використовує презентації з героями, які показують під музику різні рухи учням. Незамінними також є фізкультхвилинки для очей, пальчикова гімнастика.
Ірина Мирошник переконана, що сучасні педагогічні технології та методи роботи дають змогу не стояти на місці, а дійти до серця кожного учня, при цьому максимально залучати його до роботи на уроці та дати можливість відчути себе частинкою соціуму, його невід'ємною ланкою. Адже в навчанні із застосуванням інноваційних технологій немає головного і другорядного, як немає головної пелюстки серед багатьох, що створюють красу квітки. У такому навчанні все головне: і вчитель, і учень, і форми та методи досягнення поставлених завдань.
За основу в своїй роботі Ірина Григорівна взяла китайське висловлювання: «Вчитися - усе одно, що пливти проти течії: зупинився - і тебе віднесло назад». «Тому рухаймося вперед - і успіх обов’язково прийде», – стверджує вчителька.

Психолог ЦПРПП  Людмила КРАВЦОВА


Підсумки проведення конкурсу фахової майстерності 
«Пріоритети національно-патріотичного виховання в освітньому та виховному процесі»

На виконання наказу Центру професійного розвитку педагогічних працівників від 25.01.2023р. №14 «Про проведення конкурсу фахової майстерності «Пріоритети національно-патріотичного виховання в освітньому та виховному процесі», Положення про конкурс фахової майстерності, з метою підтримки талановитих педагогів закладів загальної середньої освіти Лубенської територіальної громади в реалізації Державної цільової соціальної програми національно-патріотичного виховання на період до 2025 року, сприяння їх інтелектуальному та духовному розвитку , стимулювання творчої педагогічної діяльності та обміну ефективним педагогічним досвідом протягом лютого – квітня 2023р. проведено конкурс фахової майстерності «Пріоритети національно-патріотичного виховання в освітньому та виховному процесі».
На конкурс представлено 37 розробок уроків та презентацій досвіду роботи вчителів предметів суспільно-гуманітарного циклу (української мови та літератури, зарубіжної літератури, англійської мови, історії, правознавства, громадянської освіти) загальноосвітніх шкіл №1, №2, №3,№7, №8, №10, Березотіцької ЗОШ, закладу загальної середньої освіти №4 , спеціалізованої школи №6, НВК №9, ОЗ «Засульський ліцей».
Переважна частина конкурсних розробок уроків мали практичну значущість та можливість творчого використання в практиці закладів освіти Лубенської ТГ, відзначалися національно-патріотичною спрямованістю, грамотністю та логікою розкриття матеріалу. Обрані конкурсантами технології, методи, форми та прийоми роботи були спрямовані на формування у здобувачів освіти ключових і предметних компетентностей, цілісності знань та ціннісних орієнтирів.
Під час презентації досвіду роботи педагоги акцентували увагу на пошуках нових форм і методів реалізації національно-патріотичного виховання дітей, мотиваційних факторах та компетентнісному підході до формування світогляду учнів,висловлювали власне бачення патріотичного виховання учасників освітнього процесу сьогодні. Учителі продемонстрували глибоке володіння змістом навчального предмета, творче застосування відомих педагогічних технологій, особисті якості.
За підсумками роботи експертних груп ( оцінювання розробок уроків та презентацій) переможцями конкурсу стали:

Номінація «Історія, правознавство, громадянська освіта»

І місце

  • Антоненко Наталія Геннадіївна, вчитель історії та суспільних дисциплін (спеціалізована школа №6) ;

ІІ місце

  • Смаль Любов Іванівна , вчитель історії та правознавства (ЗЗСО №4 );

ІІІ місце

  • Іщенко Вікторія Василівна, вчитель історії (ОЗ «Засульський ліцей»)

Номінація «Українська мова та література»

І місце

    • Левченко Інна Григорівна, вчитель української мови та літератури (спеціалізована школа №6);

ІІ місце

    • Носенко Лариса Василівна, вчитель української мови та літератури (спеціалізована школа №6);

ІІІ місце

    • Журавель Оксана Миколаївна, вчитель української мови та літератури (ЗЗСО №4);
    • Сіра Марина Володимирівна, вчитель української мови та літератури (ОЗ «Засульський ліцей»)

Номінація «Англійська мова»

І місце

  • Світайло Валерія Валеріївна, вчитель англійської мови (спеціалізована школа №6);

ІІ місце

  • Похвала Інна Олександрівна, вчитель англійської мови (спеціалізована школа №6);
  • Головко Світлана Борисівна, вчитель англійської мови (спеціалізована школа №6);

ІІІ місце

  • Шурміна Ірина Анатоліївна, вчитель англійської мови (ЗОШ №8);
  • Дендеберя Віра Іванівна, вчитель англійської мови (ЗОШ №2);

Номінація «Зарубіжна література»

І місце

  • Кравчук Віра Іванівна, вчитель зарубіжної літератури (спеціалізована школа №6);

ІІ місце

  • Міщенко Тетяна Вікторівна, вчитель зарубіжної літератури (Березотіцька ЗОШ);

ІІІ місце

  • Запорожець Оксана Василівна, вчитель зарубіжної літератури (ЗОШ №2)

Лауреатами конкурсу стали:

    • Мостівченко Ірина Олександрівна, вчитель історії та правознавства (ЗОШ №3);
    • Кабушка Оксана Миколаївна, вчитель правознавства та громадянської освіти (ЗОШ №2);
    • Ковалевич Олександр Миколайович, вчитель історії (ЗОШ №2);
    • Даценко Людмила Анатоліївна, вчитель української мови та літератури (ЗОШ №1);
    • Гладишевич Наталія Миколаївна, вчитель української мови та літератури (ЗОШ №7);
    • Німець Надія Іванівна, вчитель української мови та літератури (ЗОШ №3);
    • Мастаєва Оксана Василівна, вчитель української мови та літератури (ЗОШ №2);
    • Панченко Світлана Вікторівна вчитель української мови та літератури (НВК №9);
    • Ріпка Юлія Миколаївна, вчитель української мови та літератури (ЗОШ №1);
    • Руденко Катерина Миколаївна, вчитель української мови та літератури (ЗОШ №3);
    • Сало Вікторія Василівна, вчитель української мови та літератури (ЗОШ №2);
    • Сергієнко Олена Віталіївна, вчитель української мови та літератури (ЗОШ №3);
    • Ільїна Євгенія Вікторівна, вчитель англійської мови (ЗОШ №1);
    • Кондратенко Олена Миколаївна, вчитель англійської мови (ЗОШ №7);
    • Мельник Лілія Юріївна, вчитель англійської мови (ЗОШ №8);
    • Рибіна Вікторія Василівна, вчитель англійської мови (ЗОШ №3);
    • Рудяк Наталія Іванівна, вчитель англійської мови (ЗОШ №3);
    • Шапошник Оксана Володимирівна, вчитель англійської мови (ЗЗСО №4);
    • Залата Інна Володимирівна, вчитель зарубіжної літератури (ЗЗСО №4);
    • Кошова Світлана Петрівна, вчитель зарубіжної літератури (ЗОШ №2);
    • Перекупко Юлія Володимирівна, вчитель зарубіжної літератури (ЗОШ №10);
    • Шовкопляс Людмила Анатоліївна, вчитель зарубіжної літератури (ЗОШ №3);
    • Коряпіна Ніна Іванівна, вчитель зарубіжної літератури (ЗОШ №3)
    25 квітня 2023 року відбулися урочистості за підсумками територіального конкурсу фахової майстерності.
    Із привітальним словом до учасників конкурсу звернулися Мирослав Костенко, начальник Управління освіти виконавчого комітету Лубенської міської ради, Людмила Масько і Людмила Грицаєнко, голови комітетів міської та районної профспілки.
    Переможці та лауреати конкурсу нагороджені грамотами ЦПРПП і сертифікатами, що підтверджують підвищення кваліфікації обсягом 30 год. (1ЄКТС).
    Грошовими винагородами міської та районної профспілкових організацій відзначені переможці конкурсу.
    Центр професійного розвитку педагогічних працівників оголошує подяку членам експертних груп конкурсу:
    • Нестеренко І.М. (ЗОШ №1);
    • Больбот О.М. (ЗОШ №2);
    • Маринич С.К. (ЗЗСО №4);
    • Овдієнко О.М., Ясько А.М., Мішковій Н.А., Нікул Ю.В. (спеціалізована школа №6);
    • Теремецькій О.І., Сафроновій І.О. (ЗОШ №8);
    • Колісніченко Н.М., Охріменко Л.М. ( ОЗ «Засульський ліцей»);
    • Савченко Т.І. (ОЗ «Оріхівська ЗОШ»);
    • Компанієць С.В., Падалці Н.М., Лихіцькій Ю.О. (ОЗ «Вовчицький ліцей»);
    • Гармашу Т.Г. (Вищебулатецька ЗОШ);
    • Денисенко Ю.О. (Березотіцька ЗОШ).




    • Директор ЦПРПП      Надія СІЧКАР
Чергові досягнення наших учителів

    Переможцем ІІІ Міжнародного конкурсу для вчителів закладів загальної середньої освіти України та освітніх установ української діаспори «Українознавчі пріоритети освітнього процесу», який проводився з метою вивчення, узагальнення та поширення кращого педагогічного досвіду вчителів, використання елементів українознавства,стала вчитель початкових класів Лубенської ЗОШ №3 Тетяна Федченко.
    Поданий на конкурс авторський розвивальний навчальний урок на українознавчій основі для початкових класів став інтелектуальним внеском у пізнання української нації. Бажаємо подальших успіхів творчим педагогам на освітньому фронті. 
    Разом до Перемоги!

Вернісаж розробок навчальних матеріалів 
«Сучасний цифровий урок»

      Протягом грудня 2022 року Полтавською академією неперервної освіти ім. М.В.Остроградського проведено Вернісаж розробок навчальних матеріалів «Сучасний цифровий урок», у якому взяли участь 65 педагогічних працівників закладів освіти області. Учасники представили власний досвід застосування інноваційних технологій, методів, форм і моделей організації освітнього процесу з використанням цифрових технологій. Серед кращих — конкурсні матеріали Оксани Любич-Роман, учителя української мови та літератури Лубенського закладу загальної середньої освіти №4.
     Центр професійного розвитку педагогічних працівників щиро вітає Оксану Миколаївну з черговою перемогою та бажає подальшого зростання професійної майстерності й нових творчих досягнень у сфері цифрової освіти.


Підсумки сертифікації-2022

19 січня 2023 року в Полтавському університеті економіки і торгівлі спеціалісти Державної служби якості освіти підсумували сертифікацію вчителів протягом 2019-2022 років. 175 учителів початкових класів Полтавської області успішно пройшли сертифікацію, з них 15 — із Лубенської територіальної громади.
У заході взяли участь педагоги-експерти із сертифікації, керівництво Полтавської обласної ради, Полтавського університету економіки і торгівлі.
Навіть попри складні умови воєнного часу — періодичну відсутністю світла, перебої з доступом до Інтернету, важкий психоемоційний стан — експерти-педагоги діяли й надихали вчителів.
2022 року 67 експертів Полтавської області вивчали практичний досвід роботи учасників сертифікації з різних регіонів України. 26 освітян відзначено почесними грамотами, грамотами та подяками Полтавської обласної державної адміністрації та Полтавської обласної ради. Перший заступник Голови Полтавської обласної ради Олександр Лемешко, ректор Полтавського університету економіки і торгівлі Олексій Нестуля, начальник управління Державної служби якості освіти у Полтавській області Юрій Кращенко вручили відзнаки за значний внесок у сертифікацію педагогічних працівників та активну участь у реалізації реформи «Нова українська школа»:

·         Дмитренко Ользі — заступниці директора Лубенської школи №7 імені Героя України Віри Роїк;

·         Мирошник Ірині — вчительці початкових класів Засульського ліцею;

·         Кравцовій Людмилі — психологу Лубенського центру професійного розвитку педагогічних працівників;

·         Лісній Світлані — консультантці Лубенського центру професійного розвитку педагогічних працівників.

      Сертифікація в 2023 році пошириться на інші категорії педагогічних працівників, розпочавши пілотування для вчителів базової середньої освіти — мовно-літературної і математичної освітніх галузей.

      Участь у сертифікації зможуть взяти 2500 педагогів з усієї країни, з Полтавської області — 52 вчителі початкових класів, 18 — учителів математики, 20 — української мови та літератури.

      Реєстрація вчителів початкових класів для проходження сертифікації триватиме протягом 30 січня — 13 лютого, вчителів математики, української мови та літератури - 01— 11 серпня.


Міжнародна науково-практична конференція 
29 листопада 2022 року Луганським національним університетом імені Тараса Шевченка спільно з Управлінням освіти виконавчого комітету Лубенської міської ради та Центром професійного розвитку педагогічних працівників проведено Міжнародну науково-практичну конференцію «Наука і освіта в глобальному та національному вимірах: виклики, загрози, перспективи розвитку».
Науковці та педагоги-практики у своїх доповідях окреслили методологічні засади та стратегії розвитку освіти й науки в умовах сучасних викликів і загроз, інновації в галузі спеціальної та інклюзивної освіти , основні напрями реформування загальної середньої освіти, перспективи розвитку Нової української школи, актуальні проблеми дошкілля, шкільної медіаграмотності в умовах інформаційної війни , соціально-педагогічні та психологічні засади освітньої діяльності.
На конференції виступили Ірина Нестеренко, учитель-методист історії ЗОШ №1, Оксана Білан, учитель-методист української мови та літератури спеціалізованої школи №6, Алла Мягких, вихователь-методист ЗДО №3 «Смородинка», Наталія Брекало, директор ЗОШ №2 та Тетяна Сергієнко, директор ЗОШ №1. Наші освітяни презентували інноваційний педагогічний досвід роботи в контексті реалізації освіти впродовж життя.
У роботі конференції активну участь взяли керівники закладів освіти Лубенської ТГ, працівники Управління освіти та ЦПРПП.



Нагорна Наталія Віталіївна,
учитель німецької мови

"Інтеграція фахового і мовного навчання (CLLIL) як інноваційний освітній підхід до вивчення німецької мови "

Учитель – це людина,
котра вирощує дві думки там,
де зростала одна.
Е. Хоббард

Під час процесу євроінтеграції особливого значення набуває вивчення сучасних європейських мов. Згідно рекомендацій Ради Європи, відтепер метою є не просто опанування будь-якої мови, а вільне спілкування нею, тобто формування в індивіда іншомовної комунікативної компетенції. Проте якість досягнення даної мети залежить, насамперед, від потреб індивіда та його мотивації. Саме мотивація викликає цілеспрямовану активність, яка виявляється в тому, що учні роблять усе з власної волі, із бажанням і радістю.
Спираючись на власний досвід,  можу стверджувати: коли школярі розпочинають вивчення іноземної мови, жоден учитель не скаржиться на відсутність у них інтересу до предмета. Проте, вже в 7 класі він значно слабшає, а до 8 – зникає у 80% учнів. Причина бачиться в наступному: вчення - це пізнання. Не можна зобов'язати людину пізнати що-небудь, її можна лише зацікавити. І  своїм завданням ставлю - збудити та підтримати інтерес до вивчення німецької мови як другої іноземної, переконати своїх учнів, що це цікаво, корисно, пізнавально.
Сучасний урок іноземної мови багато в чому відрізняється від традиційних підходів. Постійно оновлюються методичні концепції, з’являються нові ідеї. Для того, щоб учитель був компетентним та відповідав вимогам сучасності, йому потрібно постійно знаходитися в русі та пошуку. Саме тому я позиціоную себе як відкрита до співпраці та експерименту особистість, шукаю та знаходжу цікаві педагогічні новинки, беру участь у конкурсах, семінарських заняттях, професійних зустрічах.
Так, у вересні цього року перебуваючи в Німеччині на семінарі з підвищення кваліфікації «Методика та дидактика німецької як іноземної для підлітків», я познайомилася з технологією предметно-мовного інтегрованого навчання CLIL (Content and Language Integrated Learning). Девід Марш, який запропонував термін у 1994 році, сутність методики  витлумачив  наступним чином: CLIL розглядає вивчення іноземної мови як інструменту для опануваня інших предметів. У варіанті Content and Language Integrated Learning in German (CLILiG) вивчення німецької мови комбінується зі змістом інших фахових галузей, таких як біологія, географія або мистецтво. Знання мови стає засобом вивчення змісту предмета, вона інтегрується в загальноосвітню програму, відповідно підвищується мотивація навчитися використовувати мову так, щоб можна було обговорювати ту чи іншу проблему й вільно використовувати німецьку для вирішення повсякденних завдань спілкування. Метод CLIL по праву вважається одним з найуспішніших сучасних методів викладання, оскільки він дозволяє поєднати вивчення відразу двох предметів, одним із яких є іноземна мова. Розглядаються специфічні терміни, певні мовні структури, що, у свою чергу сприяє поповненню словникового запасу учнів предметною термінологією.
Я відразу зацікавилася таким підходом, адже, як з’ясувалося, CLILiG надає безліч можливостей для мимовільного вивчення мови, яке є дуже ефективним, глибоким і тривалим. Крім того, методика CLILiG дозволяє не тільки покращити шанси на успіх у вивченні іноземної мови, але водночас розвиває комунікативні навички учнів. Відкриття кордонів, економічний розвиток, а також глобалізація призвели до того, що в Європі CLILiG посилено впроваджується в шкільне навчання, й зараз в розпорядженні вчителів німецької мови в Україні є достатньо широка база навчальних матеріалів для впровадження даної методики  у процес викладання іноземної мови. 
Хочу зауважити, що урок з елементами CLIL багато в чому схожий з класичним мовним уроком, за винятком того, що він  ґрунтується на матеріалі, який  належить до змісту іншого шкільного предмета. Відповідно, на таких уроках використовую свої улюблені форми роботи: Clustering, Karussell, Klassenspaziergang, Autogrammjagt, Laufdiktat, Leserallye.
        Чому літаки літають? Чому корабель пливе? Чому молоко закипає швидше за воду? Як виникає блискавка? Чому листя дерев зелене? Чому небо блакитного кольору? Усі ці феномени повсякденного життя  можна, звичайно,  пояснити за допомогою математики, біології, хімії та фізики, але чому б це не зробити німецькою мовою?
       Урок із застосуванням елементів предметно-мовного інтегрованого навчання дозволяє мені формувати відповідні мовленнєві  навички: сприймання на слух, читання, говоріння та письмо. Широко застосовую демонстраційний та ілюстративний матеріал, створюю ситуації моделювання дійсності. Наприклад, під час вивчення теми „Meine Lebensweise“, а саме „Beatboxing“, учні  не тільки познайомилися з хіп-хоп культурою, а й мали можливість провести експеримент зі звуковими хвилями, вивчили назви музичних інструментів, спробували себе в ролі бітбоксерів та втілили в життя власні мистецькі проекти.
Вивчаючи тему „Meine Familie“, одним з пріоритетних завдань було навчити учнів складати біографію. Перегляд трейлеру до фільму “Harry Potter” німецькою мовою допоміг досягнути цієї мети та потренувати учнів у вживанні часової форми  Perfekt. Таким чином, вивчення літературного твору відбувалося засобами іноземної мови.
Величезний простір для вибору форм та методів  роботи на уроці за технологією CLIL надає вивчення теми „Umwelt. Umweltschutz“. За допомогою Clustering говоримо про чотири стихії: Feuer, Wasser, Erde, Luft;  потім визначаємо позитивні та негативні сторони вогню –kreatives Denken; опрацьовуємо  географічну карту, на якій позначаємо найбільші річки та озера Німеччини; наступним етапом пропонуємо текст – “Bodensee“, проводимо Laufdiktat до підтеми повітря, переглядаємо відео про використання енергії в майбутньому та вивчаємо принцип роботи вітряка. І як результат вивчення теми - створюємо проект „Passivhaus“: розробляємо будинок, який не потребує традиційного опалення.
Упровадженню CLIL технології  в освітній простір України сприяє також Німецький цифровий дитячий університет (Kinderuni), який діє під патронатом Goethe-Institut Ukraine. Я, як учитель німецької мови, зареєстрована на платформі https://www.goethe.de/, ресурси якої рекомендовані для використання на уроках. Відеолекції, які пропонує Kinderuni, пробуджують зацікавленість та допитливість студентів, спонукають робити логічні висновки, проводити паралелі та креативно мислити. Застосовуючи знання з математики, географії та фізики група моїх учнів долучилася до експерименту з вимірювання ширини річки на уроці німецької мови. Учням 5-6 класів, після опрацювання теми на уроці, пропоную виготовити «Minibooks», що складаються з малюнків чи  фотографій. Старшокласники надають перевагу проектним завданням.
Радість пізнання, задоволення від процесу навчання  є постійно діючим мотиваційним фактором. Майстерність учителя полягає в тому, щоб засобами індивідуалізації та диференціації забезпечити постійне зростання рівня знань учня. Різноманіття форм та прийомів роботи на уроці, застосування CLIL технології, Internet ресурсів, методу проектів, Web-Quests, стимулює та мотивує моїх учнів до вивчення німецької мови й приносить задоволення від роботи і мені, і моїм вихованцям. А різноманітний матеріал до уроків я отримую завдяки співпраці з GoetheInstitut в Україні, реферату „Kultur und Sprache“ Федерального міністерства освіти  і культури Республіки Австрія, участі в семінарах Педагогічної кооперації вчителів німецької мови, і це надихає мене на роботу, на творчість, на експеримент.


Золоткова Ольга Миколаївна, 
учитель інформатики

«Упровадження медіа-технологій та відкритих освітніх ресурсів із метою формування креативної позиції та особистісного зростання учасників навчально-виховного процесу»
            Акмеологічна школа XXІ століття  має бути здатна реагувати на виклики часу та забезпечити підростаюче покоління якісною, актуальною, конкурентоспроможною та доступною освітою. Вона набуває інноваційного характеру, бо молодь повинна бути готовою до нового життя в інформаційному суспільстві. Тому виникає потреба по-новому подивитися на роль педагога та систему ефективних уроків, на їх структуру, форми, технології проведення. Педагогіка партнерства й компетентнісний підхід потребують нового освітнього середовища. Його допомагають створити, зокрема, новітні інформаційно-комунікаційні технології, які підвищують ефективність роботи педагога та управління освітнім процесом, а водночас уможливлюють індивідуальний підхід до навчання.
З 2011 року працюю над науково-методичною проблемою «Упровадження медіа технологій та відкритих освітніх ресурсів з метою формування креативної позиції та особистісного зростання учасників навчально-виховного процесу». Виходячи з цього, ставлю за мету сформувати людину з інноваційними типом мислення, культури й поведінки, здатну самовдосконалюватися та успішно реагувати на постійні зміни.
В основу моєї роботи покладено засади партнерської педагогіки, відповідно до якої учні, батьки та вчителі, об’єднані цілями та прагненнями, є добровільними й зацікавленими спільниками, рівноправними учасниками навчального процесу, відповідальними за результат. Для побудови успішної освітньої траєкторії дитини організовую роботу в трьох вимірах.
Для учнів (інноваторів):
Володіння інформацією та інформаційними процесами - необхідна умова успішного входження людини в сучасне цифрове суспільство. Саме тому, інформаційно-цифрову компетентність я вважаю ключовою для розвитку та формування креативної позиції й особистісного зростання учня.
Таке вміння передбачає впевнене, критичне застосування інформаційно-комунікаційних технологій для створення, пошуку, обробки, обміну інформацією в публічному просторі та приватному спілкуванні.
Упровадження медіа-технологій та відкритих освітніх ресурсів забезпечує вміння працювати з інформацією. Принциповим є те, що його розвиток носить складний індивідуально-психологічний характер на основі інтеграції теоретичних знань, практичних навичок у сфері інформаційно-комунікаційних технологій. Це новий рівень освіченості, що передбачає наступне:
·         отримання інформації з різних джерел, її аналіз та складання прогнозу очікуваних результатів;
·         використання  інформації для самоосвіти, розвитку самоконтролю та самооцінки;
·         швидкого й правильного прийняття принципово нових рішень у непередбачених ситуаціях із використанням IT-технологій.
Головною перевагою інформатики як предмета є безперервна можливість використання відкритого та професійно розробленого контенту, що є новітнім напрямком роботи в освітній галузі. У зв’язку з цим варто приміряти на себе нову роль учителя - не як єдиного наставника та джерела знань, а як коуча, фасилітатора, тьютора, модератора в індивідуальній освітній траєкторії дитини.
         Результатом такої партнерської роботи повинна стати реалізація та представлення власного, створеного учнем цифрового продукту, який знаходиться в авангарді  змін сьогодення. Прикладом співпраці є анімаційні роботи та розроблені інформаційні системи,  що неодноразово були представлені моїми учнями на конкурсах-захистах МАН та фестивалях анімації та графіки різного рівня. Найголовніше, що, набувши таких умінь, школярі  представляють власні графічні роботи та заробляють перші кошти, займаючись Web–дизайном. Для роботи з такими учнями-інноваторами активно  використовую в педагогічній практиці медіа-технології електронного (e-Learning) та мережевого навчання (m-Learning), хмарні технології. Саме вони дозволяють поєднати розвиток ІТ – технології та сучасні педагогічні методи з метою підвищення ефективності уроку.
Серед методів роботи на уроках надаю перевагу «перевернутому» навчанню, головними результатами якого є розвиток співробітництва, персоналізація навчання, доступність медіа-технологій. Така модель покладає більшу відповідальність за навчання на моїх учнів, дає їм стимул для дослідження, експерименту. Упроваджую її так.
І етап. Тренер (учитель) пропонує інноватору (учню) вивчення нової теми, вирішення проблеми або розв’язання компетентнісної задачі.
На цьому етапі доречним буде використання методу сторітеллінгу (storytelling) в навчанні. Щоб правильно зрозуміти нову тему (задачу), вона повинна бути, як мінімум добре й логічно структурована, а як максимум - ефектно подана. Останнім часом з'являється все більше додатків і сервісів, що дозволяють подати нову тему не тільки у формі лекції та презентації, а й у вигляді коміксу, смс-повідомлень тощо. У своїй роботі використовую  історії для представлення теми уроку або постановки задачі, це легко й цікаво досягається за допомогою сервісу pixton. Для учнів молодшої та середньої ланки завдання, яке візуалізується  за допомогою коміксів, стає потужним мотиватором для пошуку методу розв’язання й отримання результату. Старшокласники вже самостійно можуть виконати свою роботу у вигляді медіа-продукту, тому для них метод «storytelling» представлений серією відеоуроків. Наприклад, під час вивчення теми «Глобальна мережа Інтернет» додаткові знання та більше уявлення про роботу мережі отримуємо з готового медіапродукту «Дата-центр Facebook», розміщеного на відеохостингу youtube. .
ІІ етап. Тренер у партнерстві з інноватором використовує медіа-ресурси для отримання  нових знань.
Головну роль на цьому етапі роботи відіграє тренер, оскільки саме він пропонує контент виключно з перевірених та професійних ресурсів. Таким чином інноватор отримує вміння збирати, аналізувати та фільтрувати інформацію з  мережі Інтернет. На цьому етапі тренер ділиться з інноватором навичками безпечної роботи  в Інтернет та поняттям  кібербезпеки, розумінням етики роботи з інформацією (авторське право, інтелектуальна власність тощо).
Відмінно для такої форми роботи підходить метод BYOD (Bring your own devices) - це принцип, коли під час занять активно  використовуються смартфони, ноутбуки, планшети або будь-які гаджети. Корисним для роботи стає використання таких методів, як бріколаж та web-квест. Треба пам’ятати, що в сучасному інформаційному суспільстві завдання тренера - навчити правильно використовувати освітній потенціал всесвітньої мережі. Континуум такого виду роботи можемо закріпити дистанційним навчанням, яке найбільш ефективне в період довготривалої відсутності навчального процесу (карантин, канікулярний час), під час організації індивідуальних занять або в період підготовки учнів до участі в різноманітних конкурсах та олімпіадах.
Так, наприклад, під час вивчення теми «Алгоритми й програми» чи «Алгоритми та їх виконавці» інноватори опановують навички роботи з програмування не лише за допомогою запропонованого програмного забезпечення, а й із можливістю стати учасником глобального руху, який охоплює десятки мільйонів студентів і учнів у більш ніж 180 країнах світу. Відкриті цифрові ресурси Code.org та Blockly-games не потребуючи ніяких попередніх знань, дають можливість самостійно стати організатором власного коду.
Найкращою візуалізацією інструментів для вирішення поставленої задачі є використання таких доступних та  професійних медіаресурсів, як відеоуроки. Застосовуючи такі можливості під час вивченя теми «Графічний редактор» кожен учень формує власне креативне бачення реалізації свого проекту. Як результат  отримуємо особистість, яка вміє використовувати цифровий освітній простір для отримання знань, які інтегрує в навички для створення власного конкурентоспроможного медіа-продукту.
ІІІ етап. Створення власного цифрового продукту.
         Відбувається найголовніше  - отримання навичок роботи з інструментарієм обраного програмного забезпечення. Інноватор інтегрує отримані знання в уміння. Це найголовніший етап, оскільки саме тренер допомагає довести роботу до очікуваного результату. На цьому етапі застосовуються проектні технології та традиційні практичні й лабораторні роботи, які шліфують уміння працювати з інструментарієм необхідного програмного забезпечення. Розроблено серію тренувальних практичних робіт із декількох тем. Результати партнерської проектної діяльності представлені в різноманітних освітніх періодичних виданнях та порталах.
ІV етап. Тренер створює ситуацію успіху для реалізації та представлення  власного цифрового продукту інноватора.
Поєднуючи  сучасні педагогічні та медіатехнології на уроках, прагну не стримувати розвиток кожного учня, а намагаюся підвищити  його рівень опанування матеріалом від репродуктивного до творчого, формую й удосконалюю інформаційно-цифрову компетентність, що сприяє адаптації до життя в сучасному інформаційному суспільстві. Одним із найголовніших аспектів на цьому етапі вважаю створення для особистості ситуації успіху. Під час представлення суспільству свого результату роботи  учень повинен відчути натхнення й бажання працювати далі: отримувати нові знання, навички, займатися самоосвітою тощо. Немає значення, який результат готовий конкурентоспроможний медіа-продукт, який виконаний за допомогою спеціального програмного забезпечення, чи звичайна презентація без спецефектів, головне - досягти прагнення учнем удосконалювати свої вміння. Під час перевірки знань, умінь і навичок дотримуюся загальних критеріїв, але кількісну оцінку сформованості інформаційно-цифрової компетентності по кожному з дванадцяти критеріїв (компонентів) здійснюю за допомогою складання трьох вимірюваних показників:
ü  оцінки знань (правильність і повнота відповіді учня на питання, що стосується змісту й умінь з даної теми);
ü  самооцінки учнем його власних умінь із вивченої теми;
ü  оцінки учнем  ступеня важливості даного вміння для його подальшого життя й діяльності.
Розроблено власну шкалу оцінювання рівня інформаційно-цифрової компетентності учнів, яку ефективно застосовую на практиці. Головне - оцінки подавати  як рекомендація до дії, а не присуд. Для підведення підсумків уроку та рефлексії застосовую інтерактивну форму роботи з відкритим цифровим ресурсом MicrosoftMouseMischief.
         Важливим показником результатів моєї роботи стали успіхи учнів. Маю  переможців Всеукраїнської олімпіади з інформаційних технологій міського та обласного рівнів, переможців Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт МАН, учасників та переможців в інтернет–олімпіадах із інформатики. Мої креативні учні неодноразово презентували роботи на конкурсах із анімації та графіки різних рівнів.
Для вчителів(тренерів):
Ключовою фігурою інформаційного освітнього середовища є вчитель. Саме він вирішує, у якій якості, у якому обсязі  й із якою  метою можуть бути використані засоби ІКТ у навчальному процесі. Для того, щоб медіа-ресурси стали доступними й необхідними вчителям, потрібно передати навички роботи із цими технологіями й ресурсами, мотивувати на використання інформаційних технологій у навчальному процесі.
Після проведення серій інтегрованих уроків та застосування методів перевернутого навчання мною було розроблено модель переваги комп’ютеризації дидактичних частин уроку для вчителів-предметників та певні рекомендації щодо підготовки комп’ютерного уроку з використанням медіа-технологій та відкритих освітніх ресурсів.
Особистий набутий досвід розповсюджую через освітні сайти  та видання, власний інтернет-ресурс. Беру активну участь у методичних заходах різного рівня, часто сама стаю їх організатором. Працюю тренером  із навчання педагогічних працівників загальноосвітніх навчальних закладів (шкільні регіональні центри) за програмою «Соціальні сервіси Веб-2.0 у навчально-виховному процесі», програми Іntel® «Навчання для майбутнього». Є учасником різноманітних освітніх спільнот.
Для батьків(модераторів):
За допомогою  хмарних технологій  сприяю залученню родини до побудови освітньої траєкторії дитини.
Онлайн-діалог і взаємодія між учнями, учителями та батьками змінить авторитарну комунікацію «вчитель – учень».
У спільноті класу створено електронний документ «Взаємодія 10-А», доступ до якого мають усі учні та батьки класу. Кожен учасник  навчально – виховного процесу може коментувати зміни в документі та робити записи щодо виконання власних завдань. Такий засіб спілкування працює лише з метою візуалізації успіху, роботи над собою кожного учня та розв’язання певних організаційних питань. Можливості Google Drive  активно використовується для обміну медіа-файлами про життя колективу. Вибір активу  класу відбувається лише засобами закритого онлайн голосування. Засоби Google Forms  дозволяють автоматизувати процес заповнення анкет, відомостей тощо. Корисними в роботі стали портали з можливістю обробки психологічних тестів.
Раціонально використовуються в позакласній роботі  спільноти в соціальних мережах, які об’єднують усіх учасників виховного процесу. Кожен з батьків й учень має власну адресу електронної пошти чи обліковий запис Skype для обговорення ситуацій, що потребують індивідуального підходу, оскільки відомо, що сучасному «оцифрованому» підлітку легше поділитися проблемою, не дивлячись співрозмовнику в очі. Спілкуючись із учнями за допомогою відкритих цифрових ресурсів, легко коригувати дотримання  етикету електронного спілкування. Звертаючи увагу на статуси та коментарі, глибше розумієш стан дитини, її інтереси.
Використання готових медіа-продуктів, які створені професіоналами, налаштовує учня на правильне бачення власного кінцевого результату. На виховних годинах та позакласних заходах принцип перевернутого навчання дає можливість швидко опрацювати та проаналізувати велику кількість інформації, на основі аналізу створити власний прогноз розвитку подій, аргументувати його, візуалізувати та представити власне бачення у вигляді проекту. Одним із прикладів  такої форми роботи стало створення власного інноваційного цифрового продукту «Від проголошення Незалежності до нової України». Результатом діяльності учнів стали власні роботи на основі медіа-проекту каналу «1+1» та відкритого ресурсу Tagul. Десятикласники проаналізували події 1991-2016 років,  які вплинули на становлення незалежності України. Цікавими вийшли  асоціації з назвою нашої держави та їх представлення у вигляді інфографіки в патріотичних кольорах.
Результатом роботи над методичною проблемою стало активне застосування учнями відкритих медіа-ресурсів на інших уроках, у позакласній діяльності, під час виконання індивідуальних та колективних проектів. Старшокласники показують себе не лише  користувачами, а й творцями особистих медіа- та цифрових продуктів.
Отже, опрацьований та апробований досвід упровадження медіа-технологій та відкритих освітніх ресурсів з метою формування креативної позиції та особистісного зростання учасників навчально-виховного процесу є вагомим внеском у кінцевий результат навчання - підвищення рівня якості освіти.                 


                                                Золоткова О.М., учитель інформатики  
                                          Лубенської спеціалізованої школи І-ІІІ ст. № 6





Левченко Інна Григорівна, 
учитель української мови та літератури

«Використання елементів сугестопедії в поєднанні з традиційними методами
навчання для формування цілісного розвитку особистості на уроках 
української мови та літератури»
  
«Життя вимагає від нас безперервної діяльності,
та не терпить нерішучості, застою»
(Рене Декарт)
        Сьогодні не достатньо вчителю володіти предметом. Необхідно в цілому володіти педагогічною наукою. Сучасний учитель – це генератор ідей, організатор, режисер, фасилітатор, коуч, тьютор, модератор, який визначає ролі і процес навчання, поєднуючи традиційні і новітні методики, прийоми і засоби. На мою думку, саме сугестопедична культура додає педагогу статусу «особливості»: педагог здібний, готовий переконувати у вірності чи невірності суджень, висновків, пропозицій, поглядів, спонукає учнів до осмислення, аналізу, роздумів, а також   уплітає засвоєні знання в ціннісно-змістову сферу особистості. У педагогіці  це поняття не зустрічається. Але жодну проблему в навчанні і вихованні дітей не можливо ефективно вирішити без цього компонента культури. Як і будь-яка культура, сугестопедична, матеріалізована в різних кодах: у мовленні, символіці, предметах, речах. Засвоєння її змісту є важливою умовою для розвитку цілісної особистості як учителя, так і учня. Сугестопедична культура потрібна для будь-якого типу навчання: від пояснювально-репродуктивного до розвиваючого. Щоб проросло посіяне вчителем, важливо вміти переконувати, навіювати Добро, Красу, Істину.
        Сугестопедія  - термін, до складу якого входять два слова: сугестія (від лат. «suggestion» - навіювання) і педагогіка – спрямована на розв’язання головної суперечності педагогічного процесу: між загальними та індивідуальними інтересами, між загальносуспільним «треба» і власне особистим «хочу».На думку засновника сугестопедичної технології навчання,професора Г.Лозанова, сугестопедія має сильно підкреслену гуманістичну основу, яка спирається на значно зростаючі можливості запам’ятовування і автоматизації навчального матеріалу, що підбадьорює і окрилює учня. Сугестопедія – це система навчання, що сприяє створенню в учня внутрішнього відчуття свободи, розвитку самовдосконалення. Один із законів, на який спирається Г.Лозанов – це закон використання класичного мистецтва та естетики, щостворює  гармонійний настрій і  навчальний процес перетворюється у дійсно нові умови пізнання. С. Пальчевський - відомий педагог Рівненщини та усієї країни, доктор педагогічних наук, професор, відмітив: “Сугестопедія виходить із внутрішніх потреб, інтересів, мотивів учня, а не вчителя. Образно кажучи, блакитний потічок зароджується в серці дитини. То чи не варто піти йому назустріч.” Ефективність цього методу полягає у його спрямованості на комплексний розвиток особистості, на одночасний розвиток інтелектуальних, емоційних і мотиваційних сторін. Метою є захопити учня у творчий світ знань через задоволення, гру, особистий досвід, знявши стрес, підключивши всі канали сприйняття: зір, слух, смак, дотик, інтуїцію.
         В основі сугестопедії -  глобалізація навчального матеріалу й естетизація форм його подачі на основі використання жанрів мистецтва.Усе будується на прийнятті повідомлення від педагога через навіювання, яке забезпечує істотне загострення пам’яті, зростання обсягу активізованої інформації, підвищення швидкості запам’ятовування і відтворення. Для реалізації цього методу існує низка умов. Серед найбільш важливих такі:
·         авторитет учителя, його творча роль;
·         однозначність формулювання навіювання;
·         виразність навчальних матеріалів;
·         двоплановість передачі нового матеріалу (у процесі викладу не забуваю про жести, міміку, позу, манеру мовлення, місце в класі, зачіску, одяг);
·         групова співпраця;
·         максимальна доброзичливість і тактовність;
·         релаксація, довіра до вчителя і віра в можливість здійснення задач.
        Американский психолог Роберт Розенталь, провівши в Нью-Йорку досліди з сугестопедії, довів: чим вище думки вчителя про здібності учня, тим краще він засвоює матеріал. Сугестопедія стимулює мотивацію навчання, викликає пізнавальний інтерес, позитивні емоції, підсилює додаткові зовнішні емоціогенні впливи. Як наслідок - зацікавлені очі, загострена увага, чітка пам'ять. Вона виконує функцію піднесення учня, впевнення його у власних силах, зняття психічних бар'єрів у навчанні.




 Сила + розум + експресія = «магія» педагогічного впливу

Приємний «ефект відпочинку», сприятливий емоційний фон, принцип радості і ненапруження є провідними на моїх уроках.
        Це  вимагає від учителя певної акторської майстерності, тобто уміння супроводжувати повідомлену інформацію всім багатством найрізноманітніших неспецифічних подразників: поглядом очей, виразом обличчя, поставою, рухами рук, інтонацією мовлення, ритмікою. З перших хвилин уроку  необхідно  створити в класі доброзичливу атмосферу як основу взаємин між учителем і учнем, підтримати дітей, зарядити гарним настроєм. Це дуже важливі елементи сугестопедичного впливу на дитину. Педагог повинен не лише вислухати учня, а й  почути і зрозуміти його, адекватно оцінювати знання.
         Готуючись до уроку, велику увагу приділяю диханню, постановці голосу, його образній палітрі,  якості, діапазону, інтонаційним умінням, виразності пауз, шепоту, тональності, темпу. Мовлення лише експресивне – те, в якому підкреслене виявлення почуттів, переживань. «Ні – лінеартності!» (сухому, беземоційному процесу). Це сприяє підвищенню перцептивних якостей учителя – вміння проникати в душевний світ вихованців. Головне, не бути пасивним у завоювання аудиторії.
      На мою думку, сучасний педагогічний процес і нова школа вимагають володіння цією формулою.
      Опрацювавши роботи із сугестивної технології болгарського вченого Г.Лозанова, ознайомившись із її використанням на уроках української літератури вчителя В.Гайдамаки, розробила цикл уроків  із використанням елементів сугестопедії. Серед них такі:
·         урок-пошук істини «…Незламний оптимізм ліричних героїв Івана Франка і Славка Вакарчука -  лідера гурту «Океан Ельзи»;
·         урок-спостереження «Дорога до величі починається з…
Наскрізна ідея патріотизму у творчості витязя української поезії  Василя Симоненка та простого хлопця, який став «іконою» вітчизняного року Кузьми Скрябіна»;
·         урок-інсценізація «Історія взаємовідносин великого українського письменника, художника, борця за волю – Тараса Шевченка та людини щирого серця, доброї душі, правнуки гетьмана Кирила Розумовського – Варвари Рєпніної (за поемою О.Хало «Я Вас кохала…»); 
·         урок-відкриття «Для пісні своєї в щасливу мить народила його Україна» (О. Гончар). Уклін славетному землякові Василю Симоненку (до 80-ліття від Дня народження);
·         урок-усний журнал «Історія незламної в поемі Ольги Хало «Катерина Білокур». Чорно-білі кольори драматичної долі талановитої художниці»;
·         урок мужності «Бринить душа струною, опалена Афганською війною» (за творчістю флагмана патріотичної пісні гурту «Контингент»);
·         урок-реквієм«Життя – мов спалах» (ушанування пам’яті випускника школи, земляка В.Бєлоруса);
·         урок-ток-шоу «Українська народна дума «Маруся Богуславка». Проблема вибору, душевна роздвоєність Марусі Богуславки між любов’ю до рідної землі та становищем дружини турецького вельможі» .
         За основу навчання взяла пошук і створення таких умов, за яких діти краще і з меншою затратою сил і часу засвоять навчальний матеріал.
         На уроках активно використовую рух, сценічні дії, релаксопедію (музичний супровід).  Як показує досвід, найбільш придатною є інструментальна музика XVIII століття, особливо струнна. Під звуки класичної музики вчитель, використовуючи різні інтонації, починає проникливо, голосно і чітко, а іноді зовсім тихо, виразно читати текст, пояснювати його значення. У таких сприятливих умовах у мозок  людини невимушено вводиться певна інформація.«Музика щасливих людей» -  укладена мною збірка  музичних творів.


«Музика щасливих людей»

«Теплі історії у стилі Блюз»

«У темпі андеграунду»

    «    Джаз-фьюжн – музика вільних»

                   «У ритмі фольку»

«У стилі етно-хоп»
 










Це допомагає урізноманітнити подачу матеріалу. Наприклад, етюди з блюзовим звучанням допомагають передати журбу, біль героїв. Блюз як настрій – осінній, вечоровий – у ритмі задумливого дощу на віконному склі, у тихострунних звуках падолисту,  у саксофонних мелодіях меланхолійного вітру. На уроках української мови необхідне використання музики при написанні творчих робіт. Музикотерапія (активне і пасивне слухання музики, спів учителя, учнів) справляють неабияке враження на учнів.
         Сугестія є формою мистецтва. Вона використовується в ігрових формах і будується на подоланні бар’єрів. Це фактично добре зрежисована акторська гра викладача, яка є однією з форм навчання,  акумуляцією сугестопедичного впливу на підсвідомість, тобто через гру відбувається не примусове, легке запам’ятовування назавжди.
        Реагуючи на вимогу часу, у своїй професійній діяльності використовую хмарні, медіаосвітні, проектні технології. Саме вони дозволяють розвинути в дітях ключові компетентності, стати успішними і конкурентно спроможними у світі. Разом із учнями створюємо на уроках медіапродукти: мотиватори, буктрейлери, відеопоезії, фотоколажі, бріколажі, меми з української мови та літератури. За допомогою арт-скрайбінгу, інфографіки, інтерактивних карт урізноманітнюю форми представлення інформації. Гарним інструментом впливу, який розширює арсенал засобів мотивації учнів, зміцнює репутацію лідерів, є сторітеллінг – своєрідне мистецтво надихати й переконувати за допомогою історій. «В одній історії більше мудрості, ніж в усій філософії», - зазначив англійський письменник Філіп Пулман.
       У моєму педагогічному арсеналі є такі види робіт:
·         театротерапія або драмотерапія (ігрові або пластичні дії-рухи, пантоміма, інсценування, сценічні замальовки) під назвою «Театральна майстерка»;
·         арт-терапія (малювання або використання кольорів у різних видах навчальної діяльності), демонстрація творів образотворчого мистецтва, «оживлення подій» та словесний опис картини, «Мальований вірш», «Фотовірш», «Асоціативний твір»;
·         декламація, спів, концертні номери, історії рідного краю;
·         застосування графічної техніки сангіни, ілюстрування, фантазування, створення фанфіків, написання листів героям, складання сенканів, діаманти, розгадування філвордів, кроссенсів, створення пантбуків, заповнення сторінок Fasebook, написання «Листа подяки» автору чи героям творів;
·         організаціязаочних подорожей, уявних розмовіз поетом;
·         використання музичних кліпів, аудіозаписів, фрагментів фільмів, телепередачі «Гра долі», уроків із Олександром Авраменком, лайфаків із Ігорем Хворостяним, відеороликів із відеоканалуYouTobe;
·         ароматерапія (квіти, запахи трав, прянощів) - чудові сугестори на уроці.
Це є саме ті методи, що відповідають принципу радості, ненапруженості в навчанні, сприяють вияву інтересу і підвищенню мотивації до навчання.
     Маю стосик власних ідей, реалізованих у прийоми та ігри: «Літературна кав’ярня» (Бариста пропонує споживачам-учням широкий асортимент кавових напоїв. На чашках із назвою написані завдання. Учень, виконуючи їх, одночасно запам’ятовує і написання іншомовної назви напою: еспресо, капучино, американо, торо, романо, макіято…), «Химерні витівки» (спотворені, переплутані слова, вирази, діалоги, герої, місця подій, які учні повинні відновити), «Лабораторія  suspense» (при вивченні психологічних, пригодницьких творів, в основі яких – конфлікт, створюється напружене очікування фіналу за допомогою аудіовізуальних засобів: годинник, що «тікає», серцебиття, нервоведихання, довгі кадри, плавне панорамування.
       Я автор книги уроків і сценаріїв із літератури рідного краю «А Слово на Посуллі не мовчить». Слідкую за новинками періодичних видань, друкуюся у фахових журналах. Постійна учасниця Всеукраїнського конкурсу «Панорама творчих уроків».  Ініціатор проведення загальношкільної акції «Ні – війні! Ні – терактам!», керівник пошукового загону «Джерело» та театрального колективу «МеТа». Мої учні – переможці різноманітних конкурсів: Всеукраїнського конкурсу учнівської творчості у номінації «Література», Всеукраїнського творчого конкурсу «Малюнок, вірш, лист до мами» та ін.
Тринадцятирічний досвід роботи на телебаченні, проведення загальноміських заходів, виступи на сцені мають неабиякий вплив на використання сугестопедичних елементів на уроках та в позакласних заходах.  Для того, щоб бути щасливим, треба творити завжди! Незмінними помічниками в досягненні професіоналізму для мене є постійний самоаналіз, пильна увага до здобутків освіти й науки, критичний погляд на зроблене й гостре відчуття новизни.
      Тільки компетентний учитель може сприяти розвитку компетентної особистості. Тільки за творчим, ініціативним педагогом, який власним прикладом показує, що і як треба робити, освоює нові горизонти сьогодення, будуть іти діти. Адже не той учитель, який вчить, а той, у якого вчаться. Вважаю, щопедагог повинен розвивати  компетентності, а не гнатися за проходженням тем.Моє завдання – виховати особистість із емоціями, серцем, душею, а отже -  цілісну, щасливу.



Андрієвська Любов Миколаївна

- учитель образотворчого мистецтва, інтегрованого курсу «Мистецтво» вищої кваліфікаційної категорії, вчитель-методист Лубенської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №6; керівник гуртка «Образотворче мистецтво» для молодших школярів;

- 1988 року закінчила Полтавський ДПІ ім. В. Г. Короленка (з відзнакою) за спеціальністю педагогіка й методика початкового навчання та образотворчого мистецтва;
- переможець обласного, фіналіст Всеукраїнського конкурсу «Вчитель року -2007»;
- нагороджена дипломами та грамотами (2014-2019 н. р.):
       Грамота Головного управління освіти і науки Полтавської обласної державної адміністрації (№56 від 17.02.2014 р.).
        Грамота Департаменту освіти і науки Полтавської обласної державної адміністрації (від 03.11.2015 р.).
       Грамота переможця  фіналу ХІІ Міжнародного конкурсу «Уроки війни та Голокосту – уроки толерантності» (жовтень 2015).
       Грамота переможця фіналу ХІІІ Міжнародного конкурсу «Уроки війни та Голокосту – уроки толерантності» (вересень 2016).
        
Загальний педагогічний стаж – 32 роки.
У навчальному закладі працює з 2003 року .
Викладає художні дисципліни у 1 – 11 класах.
Працює над реалізацією проблеми : «Використання технології інтерактивного навчання на уроках художньо-мистецьких дисциплін».
Активний учасник шкільного м/о вчителів гуманітарних дисциплін.
З 2008 року є керівником методичного об’єднання вчителів художньо-мистецьких дисциплін та  активним учасником обласних семінарів-практикумів.
Участь у міжнародних конкурсах та проектах:
ü  Участь у Міжнародному конкурсі вчителів «Уроки війн та Голокосту – уроки толерантності»: 2015 рік – 3 місце; 2016 рік – 1 місце.
ü  Проведення майстер-класів в рамках міжрелігійного молодіжного семінару «Ковчег-2016» (липень, 2016), «Ковчег-2017» (липень, 2017).
ü  Навчання на базі Міжнародної школи вивчення Катастрофи Меморіального комплексу «Яд Вашем» в Єрусалимі (лютий, 2017).
    Поповнення бази кабінету за 4 роки:
ü  Мультимедійне обладнання кабінету образотворчого мистецтва.
ü  З-D макети «Перлини світової архітектури».
ü  Оновлення методичної бази кабінету.
ü  Дитячі та власні художні твори.
   Власна друкована продукція:
ü  Видавництво «Шкільний світ»: - урок-гра у 2 класі «Лінії-контури» (№6, березень 2013 р.);
-          урок О/М у 3 класі «Штрих-лінії» (№3, березень 2013 р.);
-          урок О/М  у 4 класі «На ковзанці» (№6, березень 2013 р.);
-          урок О/М у 5 класі «Дивовижний краєвид» (№3, березень 2013 р.);
-          інтегрований урок «Образ Карпат у музичному та образотворчому мистецтві» (№1, січень 2014 р.).
-          Урок мистецтва в 9 класі «Авангард: кубізм, футуризм, кубофутуризм та де-які інші «-ізми» (№ , липень 2018 р.).
ü   Методична розробка уроку художньої культури  (9 клас) з теми «Культура й людина в сучасному світі».
ü  Методична розробка виховного заходу для учнів 9 класу з теми «Трагедія «Бабиних ярів» – трагедія планетарного масштабу».
Художні здобутки учнів:
ü  Виставка дитячих робіт у Полтавській галереї мистецтв (червень 2012 р.);
Переможці Міжнародного конкурсу учнівських творчих робіт «Уроки війн та Голокосту – уроки толерантності»:
Ждановських Лілія (2012 р.);
Блєдних  Катерина (2013 р.);
Потоцька Юлія (2015 р.); 
Овдієнко Вікторія (2016 р.).
Переможець Всеукраїнського конкурсу «Банк майбутнього»:
          Яновський Дмитро  (2014 р.).
          Переможець Всеукраїнського конкурсу «Мій Шевченко»:
          Ментус Катерина (2016 р.).
          Переможець Всеукраїнської акції «Ідеальна школа очима дитини»:
          Стрєлкова Дар’я (2018 р.)
          Переможці обласного конкурсу «Мій рідний край»:
          Векленко Надія, Третяк Софія, Олійник Марія (2017 р.), Грицун Кіра,              Попова Ангеліна, Маркарян Ані, Ткаченко Анжела, Андрущик Марк (2018 р.).

Участь школярів у наукових конкурсах, їх результативність:
Трегуб Дар’я, переможець МАН   (Всеукраїнський етап конкурсу-захисту наукових робіт (секція «мистецтвознавство») - 2012, 2013 р.р.);
Деркач Діана, переможець МАН   (обласний  етап конкурсу-захисту наукових робіт (секція «мистецтвознавство») - 2013, 2014 р.р.);
Черняєва Іванна, переможець МАН   (обласний  етап конкурсу-захисту наукових робіт (секція «українське народне мистецтво» ) - 2015 р.);
Овдієнко Вікторія, переможець МАН   (обласний  етап конкурсу-захисту наукових робіт (секція «мистецтвознавство») - 2015, 2017 р.р.).
Зеленько Анастасія, переможець Міжнародного конкурсу «Традиції народів України, Болгарії і Молдови щодо раціонального використання, збереження та відновлення біорізноманіття» в номінації «Використання рослинних і тваринних елементів в оздобленні предметів побуту, одягу і приміщень» (1 місце, 2018 р.).
Матвієнко Ігор,  переможець обласного етапу XVIII Всеукраїнського конкурсу учнівської творчості «Об'єднаймося ж, брати мої!» в номінації «Історія України і державотворення» (тема: «Духовні святині рідного краю: минуле й сьогодення православних культових споруд Лубенщини») – ІІІ місце; 2018 р.
Художня та виставкова діяльність:
Активний учасник художніх експозицій Лубен. Її графічні та живописні роботи прикрашають шкільну галерею. Є в доробку картини олійного живопису, а також твори, виконані в пастельній та акварельній техніках. За період 2012-2019 роки з’явилися в школі й монументальні твори (настінний розпис: актова зала, рекреації 1 поверху).



Немає коментарів:

Дописати коментар